seohama

seohama

seohama

seohama

  • ۰
  • ۰

چیلر چیست؟


سامانه های سرمایشی متفاوتی برای ایجاد برودت در منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از منازل مشکل کافی نبودن سرمایش حاصل از کولرهای آبی و یا هزینه ی زیاد کولر های گازی موجب شده است که چیلرها به عنوان یکی از بهترین گزینه های موجود برای سرمایش به شمار آیند. همچنین در مجتمع های اداری به دلیل بالا بودن ابعاد ساختمان چیلرها می توانند بهترین سرمایش را بطور یکنواخت برای کاربران ایجاد کنند

چیلرها با استفاده از سیکل تبرید حرارت را از ماده ی مبرد موجود در اواپراتور کاسته و ایجاد سرمایش می کنند . چیلرها به دو دسته ی تراکمی و جذبی تقسیم می شوند. چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی و چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی سرمایش ایجاد می کنند

چیلرهای جذبی عمدتا از ماده ی جاذب لیتیوم بروماید استفاده می کنند. لیتیوم بروماید بخارات موجود در اواپراتور را جذب کرده و به صورت مایع در می آورد. این مایع با وارد شدن به ژنراتور جداسازی می شود و مجددا ماده ی جاذب جداسازی شده وارد اواپراتور می شود و فرایند جذب را ادامه می دهد. سیال جداسازی شده نیز با استفاده از سرمایش حاصل از برج خنک کن سرد شده و مجددا وارد اواپراتور می شود

در چیلرهای تراکمی نیز سرمایش به اینصورت رخ می دهد که سیال خروجی از اواپراتور وارد کمپرسور شده فشار آن افزایش می یابد، این سیال وارد کندانسور شده و تبدیل به مایع می گردد سپس از طریق شیر انبساط، سیال منبسط شده و خنک می گردد

نظارت بر کارکرد صحیح این سیکل و همچنین تعمیر و نگهداری سیستم های سرمایشی و بهینه سازی آن امری اجتناب ناپذیر و ضروری است. شرکت سرو انرژی مفتخر است بهترین سرویس را به وسیله ی نیروی متخصص و مجرب در زمینه ی تعمیر و نگهداری چیلر در اختیار شما قرار دهد

در زیر تعاریف و تفاوت های کلی چیلر ها بصورت مختصر آمده است . برای هر گونه تعمیر ، سرویس و نگهداری با ما تماس بگیرید

 بصورت مختصر می توان گفت که چیلر دستگاهی است که حرارت را از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل تبرید تراکمی و یا جذبی دفع می کند. این مایع می تواند برای خنک کردن هوا و یا دستگاه ها استفاده شود که معمولاً به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد. به عنوان یک محصول جانبی مهم، حرارتی که از مایع جذب شده یا باید به محیط خارج دفع شود یا برای کارایی های بالاتر برای مقاصد گرمایی استفاده شود. نگرانی هایی در مورد طراحی و انتخاب چیلرها وجود دارد. این نگرانی ها شامل، کارایی، بازده، تعمیرو نگهداری، آسیب پذیری های محیطی است

چیلرها به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم می شوند. شکل دیگر تقسیم بندی چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم بندی می شوند. چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما می شوند
 
چیلر تراکمی
در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می گردد. این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می گردد این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنک کننده (اواپراتور) می شود که در فشار کمتری قرار دارد این کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سرد کننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک کننده، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک کننده در ارتباطند می گردد. سپس گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل می شود با عبور بخار با سرعت در یک مسیر هوای کندانسور مکیده می شود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به آب و اختلاف حجم بین بخار و آب ایجاد می گردد
 
چیلرهای تراکمی اسکرال
کنترل کننده های فشار در چیلر تراکمی:
کنترل فشار بالا و پایین
را به قسمت مکش LP این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه می باشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله
را به قسمت فشار بالا. در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار HP کمپرسور متصل کرده و لوله
کند. هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش می کند. کنترل فشار بالا و پایین قابل
و با psi 220 و فشار بالا را روی psi تنظیم می باشد. در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی ۳۰
می توان تنظیم کرد. اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع psi کندانسور هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰
شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز
دستگاه روشن می شود.
کنترل فشار روغن
این وسیله جهت کنترل کردن مداوم فشار روغن کمپرسور می باشد. اگر در کمپرسور فشار روغن نباشد باعث صدمه دیدن آن
می شود. کنترل روغن دارای دو لوله موئین می باشد که یکی از آنها به قسمت ساکشن (مکش) کمپرسور و دیگری به قسمت
فشار باشد در غیر این psi فشار روغن کمپرسور متصل می شود. بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل ۱۰
است یک هیتر درداخل psi صورت کنترل روغن فرمان قطع می دهد. هنگامی که کنترل روغن احساس کند که فشار زیر ۱۰
کنترل روغن شروع به گرم شدن می شود و پس از تقریباً ۹۰ ثانیه حرارت هیتر باعث قطع شدن جریان شده و کمپرسور
خاموش می شود.
چیلر جذبی
در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) بجای کمپرسور استفاده می گردد. عمومی ترین خنک کننده در چیلرهای جذبی سیستم برمید لیتیم  (لیتیوم برماید) است. در این سیستم، در قسمت جذب کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می شود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۰.۱ اتمسفر است به حالت مایع در می آیدو سپس در خنک کننده که تحت فشار ۰.۰۱ اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می گردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود رااز محیط خنک کننده می گیرد و باعث ایجاد برودت می گردد، سپس بخار آب ایجاد شده در خنک کننده به جذب کننده منتقل می گردد و دوباره این چرخه تکرار می شود.
منبع:motorkhoone

  • ۹۸/۰۶/۱۱
  • kjjhg iuyyt

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی