seohama

seohama

seohama

seohama

  • ۰
  • ۰

در ابتدا لازم است که کلیات کارکرد این دو سامانه را از نظر ترمودینامکی با یکدیگر مقایسه نماییم . این قسمت اگر چه کمی فنی بوده و شاید برای سرمایه گذاران و خریداران جذاب نباشد ولی با توجه به اینکه ممکن است مهندسین تاسیسات نیز خواننده این سطور در سایت موتورخونه دات کام باشند ، بهتر است که در ابتدا فرآیند کلی فعالیت این دو سیستم را ترسیم و بررسی نماییم.

در چیلر های تراکمی از گاز بعنوان سیال اصلی خنک کن در فرآیند تبرید استفاده می شود. در این فرایند شیر انبساط با کنترل عبور گاز ، باعث افزایش حجم و کاهش فشار در محفظه ای که اوا پریتور نامیده می شود ،شده که این مطلب باعث جذب گرما میشود. این فرآیند در مجاورت سیکل بسته عبور آب اتفاق می افتد که باعث کاهش دمای آب ورودی به اواپریتور شده و آب خروجی از این محفظه جهت خنک سازی محیط استفاده می شود. موتور حرکت این سیکل و چرخش آن بوسیله کمپرسور انجام می شود و بهمین دلیل قطعه اساسی چیلر های تراکمی کمپرسور های می باشند. حرکت کمپرسورها بوسیله جریان الکتریسیته حاصل می گردد و مصرف انرژی آن تماما انرژی الکتریکی می باشد.

قطعا همه ساختمانهایی که از چیلر های تراکمی استفاده می کنند باید منتظر پرداختهای ماهانه قبوض برق باشند. برای مثال برای یک ساختمان ده واحدی که متوسط متراژ هر واحد ۱۸۰ متر مربع می باشد ما نیاز به چیلری با توان تبرید حدود ۷۰ تن داریم. در صورتی که ضریب عملکرد این توربین را حدود ۳ در نظر بگیریم توان الکتریکی کمپرسورهای این چیلر تراکمی حدود ۷۰ کیلو وات می باشد.
با داشته های فوق و با فرض کارکرد فعال ۱۲ ساعت در روز در فصول گرم و معتدل بهای برق پرداختی ماهیانه این چیلر حدود ۵/۲ میلیون تومان بالغ می گردد. البته این در شرایطی است که بهای برق در همین سطح بسیار ارزان باقی بماند.
حالا بیاییم و همین سناریو را برای یک چیلر جذبی در نظر بگیریم. در چیلر جذبی فرآیند تبرید با محلول آب و لیتیم برماید انجام می شود و ماده اصلی در این فرآیند آب است. آب در دمای حدود ۳۰ درجه وارد اواپریتور می شود. در اواپریتور فشار به ناگاه به هشت هزارم بار کاهش پیدا می کند. بر اساس جداول بخار آب در این فشار در دمای ۴ درجه سانتیگراد بخار می شود. بهمین دلیل دمای آب به سرعت کاهش یافته و آب تغییر فاز داده و به بخار تبدیل می شود. این فرایند به شدت گرما گیر است و بهمین دلیل آب خنک چرخشی در ساختمان از داخل اواپریتور عبور می کند . دمای خروجی آب خنک چرخشی حدود ۷ درجه سانتی گراد می باشد که آب صرف خنک کردن فضای داخلی ساختمان می شود.
پس از اینکه آب ( آبی که در فرایند اصلی سیکل تبرید است ) در دمای ۴ درجه تبخیر شد ، بخار آب در اواپریتور باقی میماند . اینجاست که وظیفه اصلی لیتیم برماید بعنوان جاذب بخار آب و رطوبت موجود در اواپریتور وارد مدار می شود. لیتیم برماید با جذب بخار آب رقیق شده و بوسیله پمپ به محفظه ژنراتور وارد میشود. از اینجاست که فرآیند جالب جدا سازی مجدد لیتیم برماید از آب و یا به بیان بهترین غلیظ کردن لیتیم برماید جهت چرخش دوباره آن و جذب بخار آب آغاز می شود. این فرایند بوسیله گرمادهی و داغ کردن انجام می شود.
نکته متمایز چیلر های جذبی همین است که بوسیله شعله مستقیم گاز و یا آبگرم موجود در دیگ آبگرم و یا بویلر ( که همگی می توانند گاز سوز باشند) فرآیند را انجام می دهد و بهمین دلیل انرژی اصلی آن از گاز ( بجای برق در چیلر های تراکمی) تامین می شود. البته پمپ های چرخشی در داخل فرآیند و همچنین پمپ های برج خنک کن از برق تغذیه میشوند ولی قسمت مهم انرژی مورد نیاز از گاز تامین می گردد
حالا همان مثال قبلی را با یک چیلر جذبی در نظر بگیریم. چیلر جذبی با ظرفیت حدود ۶۰ تن و با ضریب عملکرد حدود ۰.۷۵ را در نظر بگیریم . این چیلر در هر ساعت حدود ۳۵ متر مکعب و در ۱۲ ساعت کارکرد فعال و در ۳۰ روز حدود ۲/۱ میلیون تومان هزینه گاز باید پرداخت نماید.

منبع:motorkhoone

  • ۹۸/۰۶/۱۱
  • kjjhg iuyyt

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی